آغاز موج دوم سفرهای نوروزی؛ ترافیک سنگین و جاده‌های پرخطر!

۲ روز قبل ۸
با ثبت ۵۰۹ فوتی و بیش از ۶۰ هزار مصدوم در تصادفات جاده‌ای از آغاز تعطیلات نوروزی، زنگ خطر سوانح رانندگی در جاده‌های کشور به صدا درآمده است.

 برترین‌ها: با ثبت ۵۰۹ فوتی و بیش از ۶۰ هزار مصدوم در تصادفات جاده‌ای از آغاز تعطیلات نوروزی، زنگ خطر سوانح رانندگی در جاده‌های کشور به صدا درآمده است. عامل انسانی، از جمله بی‌توجهی به جلو و خستگی رانندگان، همچنان مهم‌ترین علت بروز این حوادث مرگبار عنوان شده است. این در حالی است که پلیس راهور و پویش ملی #نه_به_تصادف بر لزوم رعایت قوانین و کاهش سرعت به‌عنوان راهکارهای اصلی برای کاهش تلفات تأکید دارند

ثبت ۵۰۹ فوتی در جاده‌ها از آغاز تعطیلات نوروزی

از ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۹ فروردین ۱۴۰۴، مجموعاً ۵۰۹ نفر در تصادفات جاده‌ای جان باخته‌اند و بیش از ۶۰ هزار نفر مصدوم شده‌اند که از این میان، ۱۴ هزار نفر به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند.

دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی پویش ملی «نه به تصادف!» اعلام کرد که عامل انسانی، به‌ویژه عدم توجه به جلو، علت اصلی ۴۰ درصد از تصادفات بوده است. خواب‌آلودگی و انحراف به چپ نیز از دیگر دلایل عمده این حوادث گزارش شده‌اند.

رئیسی با اشاره به تصادف مرگبار دو موتورسیکلت در سیستان و بلوچستان که به فوت ۴ نفر انجامید، از رانندگان خواست با رعایت قوانین، ایمنی را جدی بگیرند. وی همچنین تأکید کرد که عصبانیت در حین رانندگی خطرناک است و بر لزوم پرهیز از رانندگی در حالت خستگی تأکید کرد.

وی با اشاره به آغاز موج دوم سفرهای نوروزی، گفت: «حجم سفرها از ظرفیت جاده‌ها بیشتر است، بنابراین رانندگان نباید تنها به کیفیت جاده‌ها و خودروهایشان اعتماد کنند، بلکه خودشان هم باید مراقب ایمنی باشند.»

در پایان، رئیسی از کاهش ۱۹ درصدی تلفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد، اما تأکید کرد که حتی یک فوتی هم نباید رخ دهد و رانندگان باید از رانندگی در شرایط خستگی خودداری کنند.

توقیف ۷۹۰ خودروی حادثه‌ساز در تهران

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از توقیف ۷۹۰ خودروی متخلف و حادثه‌ساز در بازه ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۹ فروردین ۱۴۰۴ خبر داد. وی تأکید کرد که برخورد با رانندگان متخلف، به‌ویژه مرتکبان سرعت غیرمجاز، سبقت خطرناک، حرکات مارپیچ و عبور از چراغ قرمز، با جدیت انجام شده و خودروهای توقیفی تا پایان تعطیلات نوروزی در پارکینگ خواهند ماند.

n00234551-b

پلیس هشدار داد که رانندگی پرخطر نه‌تنها امنیت راننده، بلکه جان سایر شهروندان را نیز تهدید می‌کند.

۵ کیلومتر بر ساعت کمتر؛ تفاوت بین مرگ و زندگی!

بازسازی یک تصادف نشان داد که اگر راننده به‌جای ۶۵ کیلومتر بر ساعت، تنها با ۶۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی می‌کرد، شدت حادثه از آسیب جدی به یک کبودی جزئی کاهش می‌یافت. این تفاوت کوچک نشان می‌دهد که کاهش سرعت، حتی اندک، می‌تواند جان‌ها را نجات دهد. رعایت سرعت مجاز و ترمز به‌موقع، مرز میان یک حادثه مرگبار و یک اتفاق ساده است.

پویشی که تصادفات را ۳۰ درصد کم کرد

با توجه به ادامه تعطیلات نوروزی و ترافیک سنگین در برخی مسیرها، پلیس تدابیر ویژه‌ای برای تأمین ایمنی و سلامت مسافران در نظر گرفته است. از شما می‌خواهیم با رعایت قوانین رانندگی و صبوری در مسیر، به حفظ ایمنی خود و دیگران کمک کنید. خوشبختانه، با اجرای پویش ‘نه به تصادف’، میزان تصادفات در این ایام ۳۰ درصد کاهش یافته است. با این حال، همچنان بیشترین حوادث رانندگی در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۳ رخ می‌دهد، بنابراین در این ساعات با احتیاط بیشتری رانندگی کنید.

بیمه مرکزی: اقدامات صنعت بیمه در پویش “نه به تصادف” را واقع‌بینانه ببینید

بیمه مرکزی در واکنش به گزارش‌هایی درباره عدم پیوستن این نهاد به پویش ملی “نه به تصادف”، تأکید کرد که این سازمان مستقیماً بیمه‌نامه صادر نمی‌کند و نقش نظارتی و حمایتی دارد. در این بیانیه آمده است که بیمه مرکزی از اوایل اسفند ۱۴۰۳ با اجرای برنامه‌هایی مانند پخش ۱۹۰۰ تیزر تلویزیونی، اکران بیلبوردهای شهری و جاده‌ای و انجام نظرسنجی ملی در این پویش نقش‌آفرینی کرده است. این نهاد همچنین انتقادات مبنی بر غیبت در این کمپین را نادرست دانسته و خواستار رصد واقع‌بینانه اقدامات صنعت بیمه در حوزه ایمنی جاده‌ای شد.

سردار حسن مومنی: پویش «نه به تصادف»امیدی برای کاهش سوانح نوروزی است

سردار حسن مومنی، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، در جلسه کمیسیون ایمنی حمل‌ونقل گلستان با اشاره به آمار تلخ سوانح نوروزی سال گذشته که هزار نفر جان باختند، پویش «نه به تصادف» را راهی برای کاهش تصادفات و تلفات رانندگی دانست. وی تأکید کرد که این پویش با افزایش آگاهی عمومی و تشویق به رعایت قوانین می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از حوادث ایفا کند. مومنی همچنین به آمار سال گذشته اشاره کرد که بیش از ۲۰ هزار کشته و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مجروح بر جای گذاشت. او خواستار همکاری همگانی برای کاهش این فاجعه و حمایت ویژه دولت از این پویش شد.

پویش #نه_به_تصادف؛ فرصتی برای همگرایی یا چالشی برای ایمنی جاده‌ها؟

پویش ملی #نه_به_تصادف با هدف کاهش تصادفات و ارتقای فرهنگ رانندگی، با ابتکار وزارت بهداشت و حمایت پلیس راهور در اواخر سال ۱۴۰۳ آغاز شد. با این حال، عدم هماهنگی سازمان راهداری و مشکلات زیرساختی، چالشی جدی در مسیر تحقق اهداف این پویش ایجاد کرده است.

این پویش که در راستای دغدغه‌های رهبر انقلاب و مطالبات پلیس راهور شکل گرفته، با حمایت دولت به یک برنامه ملی تبدیل شده است. با این حال، سازمان راهداری به دلیل نبود هماهنگی و نواقص زیرساختی، در کاهش تلفات جاده‌ای نقش پررنگی ایفا نکرده است.

چالش‌های سازمان راهداری شامل وجود ۳۰۰۰ نقطه حادثه‌خیز، خرابی دوربین‌های نظارتی و اولویت‌بندی نادرست منابع مالی، مانعی برای بهبود ایمنی جاده‌ها شده است. برخی رانندگان به دلیل نقص سیستم‌های نظارتی و خرابی دوربین‌ها، احساس می‌کنند که نظارت کافی بر تخلفات وجود ندارد.

کارشناسان معتقدند که سازمان راهداری باید به‌جای پویش‌های موازی، با پویش #نه_به_تصادف همراه شود و با تمرکز بر بهبود زیرساخت‌ها و نظارت مؤثرتر، نقش کلیدی خود را در کاهش تصادفات ایفا کند. همگرایی میان سازمان‌ها، به‌ویژه پلیس، وزارت راه و وزارت بهداشت، برای تحقق این هدف ضروری است.

رییس سازمان بهزیستی: سالانه ۶۷ هزار تصادف منجر به معلولیت در کشور رخ می‌دهد

سید جواد حسینی، رییس سازمان بهزیستی، اعلام کرد که سالانه ۶۷ هزار تصادف جاده‌ای منجر به معلولیت در کشور می‌شود. وی افزود که کاهش این تصادفات می‌تواند خدمات بیشتری به جامعه هدف بهزیستی ارائه دهد و بر لزوم اصلاح فرهنگ رانندگی، بهبود کیفیت خودروها و جاده‌ها تأکید کرد. حسینی همچنین به ناترازی منابع و نیروی انسانی در سازمان بهزیستی اشاره کرده و خواستار همراهی تمامی مسئولان و مردم در کاهش تلفات جاده‌ای شد.

نماینده ایلام در تشریح پویش «نه به تصادف» اعلام کرد: جاده، خودرو و رعایت قوانین عوامل تاثیرگذار در وقوع تصادف

سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام در مجلس، در توضیح پویش «نه به تصادف» تاکید کرد که برای کاهش حوادث جاده‌ای، ایمنی راه‌ها، کیفیت خودروها و رعایت مقررات رانندگی اهمیت دارند. وی افزود که هماهنگی میان این سه عامل می‌تواند به کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای منجر شود. فلاحی با اشاره به موفقیت پویش در کاهش تصادفات در نوروز امسال، خواستار مشارکت جدی مردم و مسئولان در این پویش شد و تأکید کرد که این طرح نباید صرفاً شعاری باشد.

استاندار گلستان: ایمنی جاده‌ و پویش «نه به تصادف» دلیل کاهش تصادف نوروزی در گلستان است

علی‌اصغر طهماسبی، استاندار گلستان، از تاثیر پویش «نه به تصادف» و ایمن‌سازی ۹۵ نقطه حادثه‌خیز استان در کاهش حوادث جاده‌ای نوروز ۱۴۰۴ خبر داد. وی همچنین به مشکلات ایمنی در برخی جاده‌ها و کمبود تخت بیمارستانی اشاره کرد. طهماسبی بر لزوم مشارکت مردم، خیران و شرکت‌ها در ایمن‌سازی جاده‌ها و فرهنگ‌سازی ترافیکی تأکید کرد. رئیس پلیس راه استان نیز از کاهش تصادفات جاده‌ای و درون‌شهری در نوروز امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.

رییس اورژانس قم اعلام کرد؛ ۱۰۰۰ مصدوم نوروزی در حوادث رانندگی قم

محمدجواد باقری، رییس اورژانس ۱۱۵ قم، از مصدومیت بیش از ۱۰۰۰ نفر در حوادث رانندگی استان قم از ابتدای طرح نوروزی ۱۴۰۴ تا نهم فروردین خبر داد. وی افزود که ۷۷۱ مورد از ماموریت‌های اورژانس به حوادث ترافیکی اختصاص داشت و از این تعداد ۵۷۰ نفر به بیمارستان منتقل شدند. همچنین، در این مدت ۸ نفر در صحنه تصادفات جان خود را از دست دادند.

عامل انسانی، مهم‌ترین دلیل واژگونی خودروها در کشور

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد تصادفات جاده‌ای مربوط به واژگونی خودروها است، گفت که عامل انسانی نقش اصلی در این حوادث دارد. وی خواب‌آلودگی، سرعت غیرمجاز، مشکلات فنی و بی‌توجهی به شرایط جاده‌ای را از مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات عنوان کرد. محمودی همچنین به کاهش هزینه‌های ایمنی خودروها در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود که با وجود پیشرفت‌های ایمنی خودروها، عامل اصلی این تصادفات هنوز راننده است.

آمار نگران‌کننده تصادفات نوروز ۱۴۰۴ ، مرگ روزانه ۳۹ نفر در جاده‌ها

تعطیلات نوروز ۱۴۰۴ با ثبت بیش از ۷۱ هزار تصادف، جان ۵۵۰ نفر را گرفت و ۱۳,۳۱۰ نفر را مجروح کرد. روزانه به‌طور متوسط ۵,۱۱۳ حادثه رانندگی رخ داد که ۳۹ نفر جان باختند و ۹۵۰ نفر مصدوم شدند. عدم توجه به جلو، انحراف به چپ و سرعت غیرمجاز از عوامل اصلی این سوانح هستند. بیشترین تصادفات در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، فارس، کرمان، خوزستان و مازندران رخ داده است.

چالش‌های رانندگی در شب؛ چگونه از کمین خطرها عبور کنیم؟

رانندگی در تاریکی، به دلیل کاهش میدان دید، نورهای فریبنده، خستگی پنهان و تشخیص دشوار موانع، خطرات بسیاری دارد. نوربالای خودروهای روبه‌رو می‌تواند موجب کوری لحظه‌ای شود، درحالی‌که میکروخواب‌های چندثانیه‌ای در اثر خستگی، کنترل راننده را مختل می‌کند. تشخیص ضعیف سایه‌ها و اجسام در حاشیه جاده نیز عامل بسیاری از تصادفات شبانه است. ساعات ۲ تا ۵ بامداد به‌عنوان خطرناک‌ترین زمان رانندگی شناخته می‌شود، زیرا مغز در این بازه کاهش واکنش‌های شناختی دارد. حفظ تمرکز، تنظیم نور خودرو و توقف‌های منظم، کلید عبور ایمن از جاده‌های تاریک است.

تحریم‌ها و ایمنی خودروهای ایرانی؛ چالشی جدی برای جاده‌ها

تحریم‌های بین‌المللی، صنعت خودروسازی ایران را از دسترسی به فناوری‌های پیشرفته ایمنی مانند ترمز خودکار، کنترل پایداری و کیسه‌های هوا محروم کرده و استانداردهای ایمنی خودروهای داخلی و وارداتی را کاهش داده است. کارشناسان هشدار می‌دهند که این ضعف‌های تکنولوژیک در تجهیزات ایمنی، احتمال وقوع تصادفات را افزایش داده و جان سرنشینان را به خطر می‌اندازد. آن‌ها تأکید دارند که سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه داخلی و ایجاد همکاری‌های بین‌المللی می‌تواند این بحران را کاهش داده و به بهبود ایمنی جاده‌ها کمک کند.

آیا جرایم رانندگی برای خودروهای لوکس بازدارنده است؟

جریمه‌های رانندگی در ایران برای همه رانندگان یکسان است، اما این مبالغ برای مالکان خودروهای لوکس تأثیر چندانی ندارد و بازدارندگی لازم را از دست داده است. در بسیاری از کشورها، مدل “جریمه‌های شناور” بر اساس درآمد یا ارزش خودرو اجرا می‌شود تا تخلفات برای همه پرهزینه باشد. با این حال، در ایران هنوز این رویکرد اعمال نشده است. مطالبه‌گری عمومی و به‌روزرسانی قوانین می‌تواند به اصلاح این وضعیت و افزایش بازدارندگی جرایم رانندگی کمک کند.

رانندگی در حالت مستی، یک تهدید جدی برای جان مردم

رانندگی در حالت مستی یکی از خطرناک‌ترین تخلفات جاده‌ای است که به دلیل کاهش هوشیاری و ناتوانی در کنترل خودرو، جان بسیاری از افراد را تهدید می‌کند. با اینکه در ایران این عمل جرم‌انگاری شده، اما مجازات‌های فعلی بازدارندگی لازم را ندارند. در بسیاری از کشورها، مجازات‌های سنگینی مانند توقیف خودرو، حبس یا محرومیت از رانندگی اعمال می‌شود، اما در ایران همچنان نیاز به سخت‌گیری بیشتر احساس می‌شود. در کنار افزایش مجازات‌ها، فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی عمومی نیز می‌تواند نقش مؤثری در کاهش این تخلف داشته باشد تا رانندگی در حالت مستی به یک تابوی اجتماعی تبدیل شود.

سنگین‌ترین جریمه‌های رانندگی در جهان

برخی کشورها جریمه‌های سنگینی برای تخلفات رانندگی وضع کرده‌اند که اغلب به درآمد افراد بستگی دارد. در بریتانیا، در سال 2006 راننده بی‌ام‌و با سرعت 251 کیلومتر در ساعت جریمه‌ای بیش از 4 هزار دلار دریافت کرد. در کانادا، موتورسوار خاطی در سال 2010 به دلیل تخلف، 12 هزار دلار جریمه شد. در دبی، یک توریست بریتانیایی که با لامبورگینی 241 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرد، جریمه 47 هزار دلاری شد. در فنلاند، تاجر ریما کویسلا به خاطر تجاوز کم‌سابقه به سرعت مجاز، جریمه‌ای 54 هزار یورویی دریافت کرد. در سوئیس، راننده فراری تستاروسا به دلیل تخلف، 290 هزار دلار جریمه شد. همچنین در سوئد، یک راننده مرسدس با سرعت 300 کیلومتر در ساعت جریمه‌ای نزدیک به یک میلیون دلار دریافت کرد. در هلند، یک پسر میلیاردر به خاطر تخلف سرعت با بوگاتی ویرون خود، اتومبیلش مصادره شد.

این جریمه‌ها اغلب بر اساس درآمد و وضعیت مالی افراد متغیر است و به عنوان ابزاری برای بازدارندگی در نظر گرفته می‌شود.

بحران خودروهای فرسوده و افزایش خطر تصادفات

خودروهای فرسوده در ایران به دلیل نقص‌های فنی، ترمزهای ناکارآمد و خرابی موتور، خطرات جدی برای رانندگان و عابران به همراه دارند. بیش از ۴۰ درصد تصادفات جاده‌ای کشور با این خودروها در ارتباط است و احتمال مرگ در تصادفات مربوط به آنها دو برابر بیشتر از خودروهای استاندارد است. این خودروها نه تنها به امنیت جاده‌ها آسیب می‌زنند، بلکه در افزایش آلودگی و مشکلات زیست‌محیطی نیز مؤثرند.

با وجود طرح‌هایی نظیر اسقاط خودروهای فرسوده و افزایش سخت‌گیری‌ها در معاینه فنی، همچنان این خودروها در خیابان‌ها تردد می‌کنند. نیاز به سیاست‌های قاطع‌تر و حل مشکلات اقتصادی در این زمینه بیش از پیش احساس می‌شود.

توقیف ۴۰۵۱ خودروی حادثه‌ساز در طرح نوروزی پلیس راه استان اصفهان

پلیس راه استان اصفهان در طرح نوروزی از توقیف ۴۰۵۱ خودروی متخلف و حادثه‌ساز در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا نهم فروردین ۱۴۰۴ خبر داد. سرهنگ علی مولوی، رئیس پلیس راه استان، تأکید کرد که رانندگان متخلف که حرکات خطرناک مانند سبقت غیرمجاز، سرعت غیرمجاز و حرکات مارپیچ انجام دهند، خودروهایشان تا پایان تعطیلات نوروزی در پارکینگ توقیف خواهند شد. وی افزود که چنین رانندگی نه تنها امنیت راننده، بلکه جان سایر کاربران جاده را نیز تهدید می‌کند.

نه به تصادف/ کاهش تلفات جاده‌ای در قطب زیارتی و گردشگری کشور

خراسان رضوی و مشهد در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۴ شاهد کاهش تلفات رانندگی بودند. اجرای پویش «نه به تصادف» نقش مهمی در این کاهش ایفا کرده است. سرهنگ حسین میش مست، رئیس پلیس راه خراسان رضوی، اعلام کرد که در پیک اول سفرهای نوروزی، تعداد تصادفات فوتی به ۲۷ فقره کاهش یافته است که نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین تعداد جان باختگان ۱۱ درصد کاهش داشته و تصادفات جرحی نیز ۱۲ درصد کاهش داشته است. استاندار خراسان رضوی نیز از کاهش ۲۸ درصدی حوادث رانندگی در استان خبر داد و بر اهمیت ادامه این روند تاکید کرد.

آمار کاهش تلفات جاده‌ای شکننده است!

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی  به تشریح دلایل کاهش تصادفات جاده‌ای پرداخت و تأکید کرد که این کاهش تلفات، نتیجه پویش‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای است. جعفر شهامت هشدار داد که آمار کاهش تلفات جاده‌ای شکننده است و حتی با چند تصادف شدید، این روند می‌تواند معکوس شود. وی افزود که تغییر رفتار رانندگان، به‌ویژه کاهش سرعت در جاده‌های شلوغ نوروزی، می‌تواند به تداوم این کاهش کمک کند و بر اهمیت اصلاح رفتارهای پرخطر تأکید کرد.

تداوم کاهش تلفات جاده‌ای با اصلاح زیرساخت‌ها

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی بر لزوم اصلاح زیرساخت‌های جاده‌ای برای تداوم کاهش تصادفات جاده‌ای در خراسان رضوی تأکید کرد. بهروز محبی نجم‌آبادی گفت که برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز و توسعه مجتمع‌های بین‌راهی از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کاهش تصادفات مؤثر باشد. وی همچنین به نقص ایمنی خودروها و کمبود مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی به‌عنوان عوامل موثر در افزایش تلفات اشاره کرد و افزود که ساخت مجتمع‌های خدماتی در مسیرهای پرتردد مانند شاهرود- سبزوار- نیشابور، ایمنی سفرهای نوروزی و زائران را افزایش خواهد داد.

گزارش‌های پلیس راهور نشان می‌دهد که سی درصد تصادف‌های منجر به فوت نتیجه سرعت غیرمجاز هستند

تحقیقات پلیس راهور نشان می‌دهد که ۳۰ درصد از تصادف‌های مرگبار به دلیل سرعت غیرمجاز است. جالب است که اگر سرعت خود را تنها ۲۰ کیلومتر بیشتر از حد مجاز کنید، در مسیری ۵۰ کیلومتری فقط شش دقیقه زودتر به مقصد می‌رسید. این افزایش سرعت نه تنها زمان واکنش شما را کاهش می‌دهد، بلکه شدت برخورد در تصادف‌ها را به شکل تصاعدی بالا می‌برد.

١۵ کشته در تصادفات جاده ای آذربایجان شرقی/ رانندگی بدون استراحت منجر به خواب آلودگی می‌شود

رییس پلیس راه‌های آذربایجان شرقی از فوت ۱۵ نفر در تصادفات جاده‌ای این استان در ۱۴ روز گذشته خبر داد. از ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۹ فروردین ۱۴۰۴، ۹۱۰ فقره تصادف ثبت شده که ۲۹۵ نفر را مصدوم کرده است. علت عمده تصادفات، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان اعلام شده است. سرهنگ حبیب آبراهه هشدار داد که رانندگی بدون استراحت می‌تواند به خواب‌آلودگی و تصادفات منجر شود. همچنین، تخطی از سرعت مجاز و عدم استفاده از کمربند ایمنی نیز از دیگر عوامل تصادفات هستند.

کیفیت پایین خودروها عامل اصلی تصادفات؟

دکتر کاظمیان، رئیس انجمن پزشکان قانونی ایران، اظهار داشت که بیش از ۵۰ درصد تصادفاتی که منجر به مصدومیت یا فوت می‌شوند، به دلیل کیفیت پایین خودروها است. این آمار نشان می‌دهد که مشکلات فنی و ایمنی خودروها نقش عمده‌ای در وقوع حوادث رانندگی دارند.

مردم و رسانه‌ها از دستگاه‌های اجرایی بخواهند تا مسوولانه‌تر و فعالانه‌تر با تصادفات مقابله کنند

با توجه به پویش ملی “نه به تصادف” و ضرورت ارزیابی اثربخشی آن، کارشناسان باید آمار تصادفات نوروز ۱۴۰۴ را با سال ۱۴۰۳ مقایسه کنند. نکاتی که باید در این مقایسه در نظر گرفته شود شامل تفاوت‌های تقویمی، افزایش تعداد رانندگان و خودروهای جدید، فرسودگی خودروها، و شرایط جوی است. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که روزهای بین ۱۰ تا ۱۶ فروردین پرتعدادترین ترددها و بیشترین تصادفات را به دنبال داشته باشد.

در نهایت، مسئولان باید به شکل فعال‌تری با تصادفات برخورد کنند و رسانه‌ها و مردم باید مطالبه‌گر اقدامات موثر باشند. از تمامی دستگاه‌های اجرایی، رسانه‌ها و بخش خصوصی خواسته شده است تا مسئولانه‌تر به این مسأله توجه کنند، چرا که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۰۰۰ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند.

استاندار تهران: کاهش ۲۷ درصدی تلفات تصادفات در استان تهران/ آمار مجروحان ۵ درصد کاهش یافت

استاندار تهران، محمدصادق معتمدیان، اعلام کرد که در ایام تعطیلات نوروزی استان تهران شاهد کاهش ۲۷ درصدی تلفات تصادفات جاده‌ای و کاهش ۵ درصدی مجروحان بوده‌ایم. وی از اقدامات و فداکاری‌های هلال احمر و سایر دستگاه‌های امدادرسانی قدردانی کرد و اشاره کرد که پایگاه‌های امدادی در مبادی ورودی و خروجی تهران نقش مهمی در کاهش تلفات داشته‌اند. معتمدیان همچنین بر لزوم نهادینه‌سازی آموزش‌های امدادی در مدارس تأکید کرده و خواستار توجه ملی به زیرساخت‌های هلال احمر و تکمیل پایگاه‌های امدادی شد.

اظهار تاسف قائم‌پناه از آمار جان‌باختگان تصادفات نوروزی

معاون اجرایی رییس‌جمهور، قائم‌پناه، در مرکز کنترل عملیات بحران از جان‌باختن ۴۷۳ نفر در تصادفات جاده‌ای نوروزی تا ۸ فروردین خبر داد. وی با ابراز تاسف از این آمار، تصریح کرد که تصادفات قابل کنترل هستند و با رعایت نکات ایمنی مانند کاهش سرعت، عدم سبقت غیرمجاز، تمرکز بیشتر و استفاده نکردن از موبایل می‌توان از این مرگ‌ومیرها جلوگیری کرد. قائم‌پناه همچنین به مردم توصیه کرد که با رعایت این نکات، سال جدید را با شعار “نه به تصادف” آغاز کنند.

اختلال در گاز و کلاچ؛ جرقه‌ای برای تصادفات زنجیره‌ای

اختلال در عملکرد گاز و کلاچ یکی از خطرناک‌ترین مشکلات فنی است که می‌تواند منجر به تصادفات مرگبار، به‌ویژه در مسیرهای سراشیبی شود. این نقص فنی می‌تواند کنترل خودرو را از دست راننده خارج کرده و باعث بروز حوادث زنجیره‌ای گردد. عوامل مختلفی مانند فرسودگی سیم کلاچ یا ایرادات سیستم‌های الکترونیکی خودروهای جدید می‌توانند منجر به چنین مشکلاتی شوند. بررسی دقیق خودرو قبل از حرکت و آموزش رانندگان برای مدیریت بحران‌های این‌چنینی می‌تواند از بسیاری از حوادث جلوگیری کند.

“نه به تصادف” صرفا یک کمپین نباشد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس‌جمهور با اشاره به کمپین “نه به تصادف”، تأکید کرد که این کمپین نباید صرفاً یک اقدام موقت باشد، بلکه باید به یک فعالیت استراتژیک و بلندمدت تبدیل شود. عبدالکریم حسین‌زاده در جلسه ستاد نوروزی جمعیت هلال احمر گفت: هدف این است که تا پایان برنامه هفتم توسعه، سوانح خودرویی و آمار مرگ و میر ناشی از آن به حداقل برسد. وی افزود برای دستیابی به این هدف، نیاز به همکاری گروهی سازمان‌ها، آموزش همگانی و طراحی اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت است. حسین‌زاده همچنین به لزوم بازنگری در تولید خودرو، ایمن‌سازی جاده‌ها و قوانین اشاره کرد و از هلال احمر خواست تا در توانمندسازی مناطق محروم همکاری کند.

اهمیت تعامل جامعه در کاهش تصادفات: از پلیس تا شهروندان

معاون اجتماعی پلیس تهران با تأکید بر ضرورت مشارکت تمامی افراد جامعه در اجرای پویش “نه به تصادف” گفت که این پویش باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. وی اظهار کرد که این پویش ملی با پیوستن مقامات اجرایی کشور و وزارتخانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است، چرا که تصادفات جاده‌ای سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد و تاثیرات زیادی بر زندگی اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد. او افزود که آمارها نشان می‌دهد این تصادفات نه تنها خسارت‌های جانی، بلکه بار مالی زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند، بنابراین مشارکت همه افراد جامعه در این پویش ضروری است.

باید شرایط تزریق خون در محل حادثه فراهم شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون با تأکید بر اهمیت فراهم کردن شرایط تزریق خون در محل حادثه، گفت: برای کاهش تلفات ناشی از سوانح، باید دستگاه‌های لازم برای تزریق خون در محل تصادف در اختیار هلال احمر قرار گیرد. وی افزود که پویش “نه به تصادف” اقدامی ضروری است و با همکاری هلال احمر و سازمان انتقال خون، می‌توان به خدمات بهتری دست یافت و حجم تلفات را به طور جدی کاهش داد.

خاموشی معابر عامل موثر در تصادفات

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران با بررسی تأثیر خاموشی معابر بر حوادث رانندگی، گفت: تاریکی معابر و خاموشی چراغ‌های راهنمایی باعث کاهش ایمنی و بروز تصادفات می‌شود. وی افزود که ۵۸ درصد تصادفات در معابر تاریک رخ می‌دهد و بر لزوم تأمین برق اضطراری برای تقاطع‌ها تأکید کرد تا این مشکل کاهش یابد. همچنین ۶۱ درصد از تصادفات منجر به مرگ در پایتخت در بزرگراه‌ها اتفاق می‌افتد.

گزارشی از تصادفات ٢۴ ساعت گذشته

برخورد پژو پارس با تراکتور در جاده فرعی «بام» یک کشته بر جا گذاشت

رییس پلیس راه خراسان شمالی از تصادف پژو پارس با تراکتور در جاده فرعی بام و فوت یک نفر پس از انتقال به بیمارستان خبر داد.

مصدومیت ۱۰ نفر در پی تصادف ۳ خودرو در بزرگراه ذوب‌آهن

سخنگوی اورژانس اصفهان اعلام کرد که بر اثر برخورد سه خودرو در بزرگراه ذوب‌آهن، ۱۰ نفر مجروح شدند. نیروهای امدادی بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند و مصدومان را به مراکز درمانی منتقل کردند.

تصادف در ۲ محور آذربایجان غربی یک فوتی و ۸ مصدوم برجای گذاشت

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی گفت: امروز ۱۰ فروردین ماه سال جاری تصادف در دو محور ارتباطی استان یک فوتی و ۸ مصدوم برجای گذاشت.

تصادف کامیون و دو خودروی سواری در محور چرمشهر – حسن‌آباد؛ ۶ نفر مصدوم شدند

بر اثر برخورد یک کامیون با دو خودروی سواری در محور چرمشهر به حسن‌آباد استان تهران، ۶ نفر مجروح شدند. 

تصادف کامیون با پژو ۲۰۷ در کرج؛ ۵ نفر مصدوم شدند

بر اثر برخورد یک کامیون بنز با خودروی پژو ۲۰۷ در بلوار طالقانی شمالی کرج، پنج نفر مصدوم شدند. به گفته رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی البرز، این حادثه بعدازظهر امروز رخ داد و سه مرد، یک زن و یک کودک پسر با مصدومیت به بیمارستان شهید مدنی کرج منتقل شدند.

مصدومیت ۹ نفر در تصادف محور کازرون 

سرپرست اورژانس فارس، ضمن تاکید بر رعایت دقیق قوانین و تعهد به رانندگی ایمن، از مصدومیت ۹ نفر بر اثر برخورد خودرو پژو ۴۰۵ و سمند در کازرون خبر داد.

۱۲ مصدوم در پی دو حادثه رانندگی در جاده‌های سمنان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از وقوع دو تصادف و واژگونی خودرو در محورهای این استان خبر داد. این حوادث که در جاده‌های مواصلاتی سمنان رخ داد، در مجموع ۱۲ مصدوم برجای گذاشت.

...

نوروز ۱۴۰۴ با کاهش ۱۹ درصدی تلفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته، امید به بهبود ایمنی سفرهای نوروزی را تقویت کرده است، اما همچنان هر روز ده‌ها خانواده در سوگ عزیزان خود می‌نشینند. کارشناسان معتقدند که برای کاهش پایدار تصادفات، علاوه بر افزایش آگاهی عمومی و اجرای قوانین سخت‌گیرانه‌تر، بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای و ارتقای ایمنی خودروها نیز ضروری است. در این میان، همگرایی نهادهای مسئول و مشارکت شهروندان در پویش #نه_به_تصادف می‌تواند گامی مهم در مسیر کاهش سوانح رانندگی باشد.

خواندن خبر در منبع