از اَخ و پیف بودنِ هواپیماهای نو تا تبریک ورود 2 هواپیمای کهنه

۱ روز قبل ۶
کیهان و میرسلیم و بذرپاش و کوچک زاده و ذوالنوری و کاظم صدیقی درباره هواپیماهایی که مستقیماً از کارخانه ایرباس پرواز کردند و در مهرآباد ایران فرود آمدند چه گفته بودند؟

عصر ایران: آخر هفته ، تصاویری از ورود دو فروند هواپیمای مسافری ایرباس به فرودگاه مهرآباد در رسانه ها منتشر شد و در پی آن، مهررداد بذرپاش، وزیر راه دولت مرحوم رئیسی، در شبکه ایکس، با "تبریک" این رویداد به ملت ایران نوشت: 

" ورود دو فروند هواپیمای ایرباس پهن پیکر ۳۳۰ و اضافه شدن به ناوگان هواپیمایی ج.ا. (هما) بر ملت بزرگ ایران مبارک. این یکی از پروژه های توسعه ناوگان هوایی کشور است که توسط شهید جمهور پیگیری و نهایی شده بود و به لطف خدا به ثمر نشست."

2140506_561

در این باره چند نکته قابل ذکر است:

1 - خداوند هر که قدمی برای خدمت به مردم ایران برداشته یا برمی دارد را اگر زنده است، محفوظ و موفق بدارد و اگر به دیار باقی رفته، غرق نور و رحمت و مغفرت کند. 

طبق آنچه وزیر وقت نوشته، ورود این دو هواپیما ، مرهون پیگیری های رئیس جمهور فقید، سید ابراهیم رئیسی، بوده است و جا دارد به روح او درود بفرستیم که این قدم را برای کشورش برداشت و نیز باید قدردان وزیر وقت راه و همکارانش باشیم که طبیعتاً امور اجرایی کار را دنبال کرده اند. کار خوب را باید ستود.

2 - دنیا کوچک است و حوادث روزگار غیر قابل پیش بینی. بنابر این ای کاش همه ما یاد بگیریم که همواره در مسیر انصاف گام برداریم. همین عزیزانی که امروز ورود دو هواپیمای دست دوم 13 ساله را به عنوان دستاورد دولت شان، به مردم "تبریک" می گویند، در روزگاری که برجام در حال اجرا بود و ایران سفارش خرید 200 فروند هواپیمای نو را داده و 16 فروند نیز تحویل گرفته بود، داد و قال راه انداخته بودند که این چه کار عبثی است و چرا دارید برای خارجی ها اشتغالزایی می کنید؟!

2140572_624

جالب است: خرید 16 فروند هواپیمای نو که مستقیماً از کارخانه ایرباس فرانسه پرواز کردند و در مهرآباد بر زمین نشستند، از نظر همین هایی که امروز خرید دو هواپیمای کهنه را دستاورد می دانند، خطاکاری محض بود. مثلا کیهان در 3 دی 1395 از خرید هواپیما به عنوان سرازیر کردن هزینه های زیاد به جایی که مخاطبان محدود و خاص دارد یاد کرد و مصطفی میرسلیم با انتقاد از خرید هواپیما به طعنه گفت که باید خوشحال شویم که هواپیما وارد می‌کنیم و جشن می‌گیریم و کار ایجاد می‌کنیم برای جوانان دیگر کشورها.

مجبی ذوالنور، نماینده وقت قم و از آتش زنندگان برجام در مجلس نیز خرید هواپیما را در حالی که مردم در حال خفه شدن در مشکلات اقتصادی اند، مانند پانسمان زخم دانست.

مهدی کوچک زاده که معرف حضور همگان نیز هست پرسید آیا اولویت مردم خرید هواپیماست؟ و لطف الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت دولت احمدی نژاد نیز پاسخ داد که نه! اولویت نیست چون منابع ما محدود است و نباید هواپیما بخریم ولو به صورت اعتباری.

کاظم صدیقی که او نیز معرف حضور است به خرید هواپیما توپید و گفت که این کار پز دادن ندارد و کریمی قدوسی، نماینده تندروی مشهد نیز از قافله عقب نماند و با این ادعا که خودمان می توانیم هواپیما بسازیم از خرید آن انتقاد کرد.

علیرضا زاکانی هم که مثل همیشه نباید از سیل منتقدین اصولگرا جا می ماند و چیزی می گفت، خودش را به معرکه رساند و گفت: در موضوع خرید هواپیماها هم عده‌ای از خارج به اینها دیکته می‌کنند که چه خریداری شود، مدیرعامل ایرباس به ایران می‌آید و مورد استقبال و قدردانی فراوان قرار می‌گیرد در حالی که ما با خرید هواپیماها اشتغال برای آنها ایجاد کرده‌ایم. (با همین استدلال، خودش که شهردار شد، با خرید اتوبوس از چین برای چینی ها اشتغالزایی کرد!)

خود مهرداد بذرپاش نیز که امروز خرید دو هواپیما را به مردم تبریک می گوید و آن را دستاورد دولت رئیسی می خواند همان زمان توئیت کرده بود: 

"مردم به هیچ وجه از خرید یک محصول نو مثل هواپیما ناراحت نیستند، بلکه از خوشحال زایدالوصف دولتمردان از خرید  ایجاد اشتغال رای خارجی ها متعجبند.

اگر به خاطر درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی نبود، روز خرید یک هواپیما را روز جشن ملی اعلام می کردند و مردم را برای شادی به خیابان ها فرامی خواندند."

2140505_664

خلاصه آن که هر کسی به فراخور حال خود، سنگی برداشته بود و به سمت هواپیماهای نو می انداخت و بر دولت وقت می تاخت که چرا می خواهد ناوگان فرسوده هوایی کشور را بعد از دهها سال نوسازی کند و مردم را از دست هواپیماهایی که در معمولی ترین ایرلاین های جهان جایی ندارند، نجات دهد؟ (کما این که این دو هواپیما نیز 13 سال در ایرلاین دیگر کار کرده اند و لابد به دردش نمی خورده که فروخته است.)

3 - جالب است که در توئیت وزیر سابق راه که خرید این دو هواپیما را تبریک گفته و آن را دستاورد دانسته، کوچک ترین اشاره ای به دست دوم و 13 ساله بودن این دو هواپیما نشده تا احیاناً مخاطب تصور کند که مانند دوران برجام هواپیمای نو خریده اند!

4 - همان طور که گفتیم در شرایط فعلی که بیش از نیمی از ناوگان هوایی ایران زمینگیر شده، خرید حتی یک هواپیما هم غنیمت است ولی این که وزیر وقت خرید دو هواپیمای دست دوم 13 ساله را در حد پروژه هایی معرفی کرده که رئیس جمهور پیگیری می کرده، نشان می دهد که اندازه پروژه ها، چقدر نازل بوده که چنین خریدی در سطح رئیس جمهور پیگیری می شده است!

5 - چطور شد که از فردای شروع به کار دولت جدید، تمام کم و کاستی های باقی مانده از دولت قبل، به اسم دولت تازه کار نوشته شد (و به قول خودشان حتی اندازه رشد یک بادمجان وقت ندادند) ولی اینجا، ورود دو هواپیما شد نتیجه دولت قبل؟!

 این یک بام و دوهواها، البته برای مردم ایران چیز تازه ای نیست و قوم اصولگرا در آن دکترای تخصصی و بعضی هایشان پست دکترا دارند، کما این که به دولت روحانی می تاختند که چرا برجام را پذیرفته و خودشان در دولت رئیسی، در پی احیای همان برجام بودند یا الان به دولت پزشکیان حمله می کنند که چرا دارد با آمریکا مذاکره می کند حال آن که عالم و آدم می دانند که در دولت رئیسی خودشان با آمریکایی ها در عمان در حال گفت و گو بودند. 

یا در دوران تبلیغات انتخاباتی، کاندیدایشان حتی در کنار زنان بی حجاب عکس و فیلم می گرفت ولی بعد از آن، قانون موسوم به حجاب تصویب کردند تا همان زنان را مجازات کنند و این قصه، البته سر دراز دارد.

خواندن خبر در منبع