گزارشی از وضعیت جهانی ایمنی جاده‌ها ۲۰۲۳

۱ ماه قبل ۸
گزارشی از وضعیت ایمنی جاده‌های ایران در سال ۲۰۲۳ مورد توجه قرار گرفته است.

برترین‌ها: گزارشی از وضعیت ایمنی جاده‌های ایران در سال ۲۰۲۳ مورد توجه قرار گرفته است.

1291970_367

ایران (جمهوری اسلامی ایران)

*جمعیت: ۸۷,۹۲۳,۴۳۲ نفر

*گروه درآمدی: درآمد متوسط رو به پایین

*منطقه سازمان بهداشت جهانی: منطقه مدیترانه شرقی

*مشارکت در گزارش جهانی ایمنی جاده‌ها: ۲۰۰۹، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۱۸، ۲۰۲۳

بار تصادفات جاده‌ای

*تعداد تلفات گزارش‌شده (سال ۲۰۲۱): ۱۶,۷۷۸ نفر

*توزیع جنسیتی تلفات: مردان ۸۰٪، زنان ۲۰٪

*توزیع تلفات بر اساس نوع کاربر جاده: ۴۹٪، ۲۲٪، ۲۰٪، ۱٪، ۸٪

*تخمین سازمان بهداشت جهانی از تعداد تلفات جاده‌ای (با فاصله اطمینان ۹۵٪) در سال ۲۰۲۱: ۱۸,۱۵۶ نفر (۱۵,۸۵۶ - ۲۰,۴۵۶ نفر)

*نرخ تخمینی تلفات جاده‌ای در هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر جمعیت (۲۰۲۱): ۲۰.۶ نفر

زیرساخت‌های ایمن جاده‌ای

*مجموع طول جاده‌های آسفالت‌شده (۲۰۲۱): ۱۹۸,۲۹۲ کیلومتر

*وجود استانداردهای فنی برای جاده‌های جدید که ایمنی همه کاربران جاده را در نظر بگیرد یا با کنوانسیون‌های سازمان ملل همخوانی داشته باشد: بله

ارزیابی سیستماتیک ایمنی جاده‌های جدید: بله

*وجود قوانین ملی برای ارزیابی و بازرسی رسمی ایمنی جاده‌ها: بله

*هدف‌گذاری برای تطابق جاده‌ها با استانداردهای ایمنی فنی برای همه کاربران: بله

*سرمایه‌گذاری در بهبود نقاط پرخطر جاده‌ای: بله

وسایل نقلیه ایمن

*مجموع وسایل نقلیه ثبت‌شده (۲۰۲۱): ۳۶,۷۶۷,۱۵۲ وسیله نقلیه (۴۱,۸۱۷.۲ در هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر)

*قانون ملی برای بازرسی فنی دوره‌ای وسایل نقلیه: بله

*قوانین ملی درباره حفاظت در تصادف‌های جلو و جانبی: خیر

*قانون ملی برای کمربند ایمنی و نقاط اتصال کمربند: خیر

*قانون ملی درباره کنترل پایداری الکترونیکی (ESC): خیر

*قانون ملی برای حفاظت از عابران پیاده: خیر

*قانون ملی برای سیستم ترمز ضدقفل (ABS): خیر

*در نظر گرفتن الزامات ایمنی در خرید وسایل نقلیه دولتی: خیر

*وجود استانداردهای ایمنی باکیفیت برای واردات خودروهای دست‌دوم: بله

پاسخ پس از تصادف

*قانون ملی برای دسترسی همگانی به مراقبت‌های اورژانسی: بله

*قانون ملی برای تضمین دسترسی رایگان به خدمات توانبخشی برای همه مصدومان: خیر

*قانون ملی برای تضمین دسترسی رایگان به خدمات روان‌شناسی برای قربانیان تصادفات جاده‌ای و خانواده‌هایشان: خیر

*وجود قانون «سامری نیکو» (حمایت از کمک‌کنندگان به مصدومان جاده‌ای): خیر

*شماره تماس اضطراری ملی: شماره ملی یکپارچه

*هدف‌گذاری برای زمان بین تصادف و ارائه مراقبت اورژانسی حرفه‌ای در مناطق شهری: ۸ دقیقه

چارچوب نهادی

*استراتژی‌هایی برای ترویج جایگزین‌هایی برای استفاده شخصی از وسایل نقلیه موتوری: خیر

*استراتژی ملی ایمنی جاده‌ای: بله

*هدف‌گذاری برای کاهش تلفات جاده‌ای: مشخص نشده

*هدف‌گذاری برای کاهش صدمات غیرمرگبار: مشخص نشده

*تأمین مالی برای اجرای استراتژی ایمنی جاده‌ای: بله، اما به‌صورت جزئی

*قانون ملی برای بیمه مسئولیت شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری: بله

*قانون ملی درباره مدت رانندگی و استراحت رانندگان حرفه‌ای: بله

*پیوستن به یک یا چند کنوانسیون ایمنی جاده‌ای سازمان ملل: ۲ مورد

*وجود نهاد ملی مسئول اجرای استراتژی ایمنی جاده‌ای: بله

*وجود نهادهای هماهنگ‌کننده خدمات پیش‌بیمارستانی و پزشکی اورژانس: بله، در سطح ملی

رفتار کاربران جاده

*محدودیت‌های سرعت در مناطق شهری و جاده‌ای

*حداکثر سرعت در مناطق شهری: ۶۰ کیلومتر در ساعت

*حداکثر سرعت در جاده‌های بین‌شهری: ۹۵ کیلومتر در ساعت

*حداکثر سرعت در بزرگراه‌ها: ۱۲۰ کیلومتر در ساعت

*امکان تغییر محدودیت سرعت توسط مقامات محلی: خیر

*قانون‌گذاری برای رانندگی در حالت مستی:

*قانون ملی برای ممنوعیت رانندگی در حالت مستی: بله

*انجام آزمایش تصادفی الکل: بله

*انجام آزمایش الکل برای رانندگان در تصادفات مرگبار: برخی رانندگان آزمایش می‌شوند

*قانون‌گذاری درباره استفاده از تلفن همراه حین رانندگی: بله

*نوع ممنوعیت: استفاده از تلفن همراه دستی و هندزفری ممنوع است

*قوانین مربوط به استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران:

*قانون ملی برای استفاده از کلاه ایمنی: بله

*الزام بستن کلاه ایمنی: خیر

*اعمال قانون برای راننده و سرنشینان: بله

*تعیین استاندارد برای کلاه ایمنی: بله

*قوانین مربوط به کمربند ایمنی و سیستم‌های محافظت از کودکان:

*قانون ملی برای استفاده از کمربند ایمنی: بله

*اعمال قانون برای سرنشینان جلو و عقب: بله

*قانون ملی برای استفاده از صندلی ایمنی کودک: خیر

سیستم‌های ملی داده‌برداری

*سیستم ثبت احوال و آمار حیاتی (۲۰۲۱): گروه ۱

*جمع‌آوری داده درباره توزیع سفرها بر اساس نوع وسیله نقلیه: بله

*ثبت موارد تخلف سرعت و تصادفات ناشی از سرعت غیرمجاز: بله

*ثبت تصادفات مرتبط با مصرف الکل و مواد مخدر: خیر

*جمع‌آوری داده درباره استفاده از کمربند ایمنی، صندلی ایمنی کودک و کلاه ایمنی: خیر

*ثبت تخلفات استفاده از تلفن همراه حین رانندگی: خیر

 

خواندن خبر در منبع